Lenka Málková

Jsem certifikovaná jazyková koučka,

lektorka angličtiny

a zakladatelka projektu Cesta k jazykům.

 

Mojí vášní jsou cizí jazyky a cestování,

mým darem je empatie

a naplňuje mě pomáhat lidem

objevit vlastní cestu k jazykům,

na které vytrvají, protože si ji budou užívat. 

Jaká je moje cesta?

Je ráno a já při mé každodenní rutině zkrášlování se v koupelně poslouchám podcasty ve španělštině o cestování. Těším se na další dobrodružné příběhy a neumím si své ráno bez španělštiny představit.

Nestojí mě to ani minutu času navíc. Upřímně nevím totiž, kam bych ji dostala v tom zápřahu každodenních aktivit mámy, manželky, pečovatelky o rodinný krb, podnikatelky a ženy starající se o své tělo i duši.

Moje lektorka španělštiny Marie, se kterou jsem mívala online lekce španělštiny, byla vždy v šoku, jak dobře rozumím poslechům vzhledem k mé úrovni pokročilosti.

A ne, není to tím, že bych byla dobrá na poslech. A ne, není to tím, že bych měla talent na jazyky. A ne není to tím, že bych měla děsně dobrou disciplínu a nutila se k tomu.
Jen prostě dnes už znám tu SVOU CESTU K JAZYKŮM.


Ale ne každý vidí tu svoji ideální cestu.

Ne každý umí objevit svůj způsob, jak pro něj učení cizích jazyků bude zdrojem potěšení a ne mučení. A ne každý si sám najde způsob, jak pozvat cizí jazyk do svého života i mimo kurzy nebo lekce.

I u mě tomu tak bylo.

Prošla jsem si cestou dlouhou a trnitou, kde jsem neviděla na konec a nevnímala jsem své pokroky. Přestože jazyky jsou to, co mě opravdu od malička baví, tak jsem nemívala z učení radost a často se mi to toho vůbec nechtělo.


Totálně frustrovaná z angličtiny? Já?

Dokonce jsem po deseti letech studia angličtiny došla k poznání, že nejsem schopná rozumět rodilým mluvčím a byla jsem z toho totálně frustrovaná. Navíc jsem musela opakovat státnice z angličtiny, protože jsem neudělala poslech! Ano, poslech... 

Moje sebevědomí bylo na bodu mrazu. Říkala jsem si: „To snad není možný! Tolik se tomu věnuju, všichni mi tvrdí, jak mám na jazyky talent a já rupnu u státnic z mé milované angličtiny?”

Státnice jsem nakonec udělala díky „dřině”, kdy jsem prostě jak magor pořád dokola poslouchala nudné poslechy z učebnic (to totiž ještě byly časy, kdy byl internet k dispozici jen v knihovně).


Kdy se to zlomilo?

Až tehdy, když jsem odjela na půl roku do Anglie. Spojila jsem tím totiž (tehdy ještě nevědomky) svou vášeň – cestování se zdokonalováním se v cizím jazyce.

Odjet do Anglie bylo jedno z mých nejdůležitějších rozhodnutí v životě. V Anglii jsem prolomila tu bariéru porozumění zhruba za dva měsíce. Nebudu vám mazat med kolem pusy, že to byla snadná cesta a stalo se to jako mávnutím kouzelného proutku. Problémem bylo i nastavení v mé hlavě, kdy jsem si nevěřila. Ale protože jsem to měla spojené se svou vášní – cestováním, tak se mi podařilo překonat vše způsobem, který mě bavil a který jsem si neskutečně užívala.

Jazyky a cestování jsou odjakživa to, co mě bavilo. Můj životní sen je spojený s cestováním a jazyky jsou pro mě prostředek, jak být v kontaktu se světem i ve chvílích, kdy necestuju. Toto je moje cesta. Spojení toho, co je moje vášeň spolu s triky, jak se učit podle mých osobnostních vlastností a životního stylu.


Jak to mám dnes?

Nyní se učím španělštinu. Aktuálně si španělštinu aktivně procvičuji v konverzacích s rodilými mluvčími z Jižní Ameriky a své postřehy i pokroky sdílím na Instagramu.  Kromě toho téměř denně poslouchám podcasty např. na Duolingo, kde jsou poutavou formou vyprávěny příběhy lidí z Jižní Ameriky, které se nejčastěji týkají cestování v různých formách. A zároveň vlastně poznávám více o životě v Jižní Americe, protože tam jsem ještě nebyla, ale jednou se tam určitě chci podívat. Tam je spojení mojí vášně.

Konkrétní spojení s mými předpoklady k učení a životnímu stylu zase představují návyky přilepení aktivity k nějaké rutinní činnosti, kterou pravidelně dělám. Jsem kartičkový tip a kdykoliv vařím, vytahuji kartičky se slovíčky a slovními spojeními. Dejme tomu, že za 1 vaření se naučím 5 slovíček (a dalších 15 zopakuji), tak při procvičování 4x týdně (což je četnost mého vaření) je to okolo 1.000 nových slovíček za rok.


Co předávám dál?

Celý život jsem se učila cizí jazyky a stále se učím. Angličtinu se mi podařilo ovládnout, z němčiny mám státnice a pustila jsem do jejího oprašování a nyní jsem na cestě k poznání španělštiny a chápu tedy, čím si člověk během cesty učení jazyků prochází.

Několik let také učím cizí jazyky druhé a součástí mé práce je také učit, jak se učit. Mým darem je empatie, umím lidem naslouchat a baví mě vymýšlet pro každého mého klienta přístup na míru - podle toho, jaký je a jaký má životní styl. Společně hledáme způsoby, jak se obklopovat angličtinou přirozeně. V mé spolupráci s klienty využívám i koučovacího přístupu, protože chci pomoci klientům naplno využít jejich vlastní potenciál.


Jak na to prakticky?

Na co jsem přišla za tu dobu, kdy jsem jazykovou koučkou a lektorkou angličtiny? Že vytrvají jen ti, koho to baví, ti komu to nepřijde jako mučení, ale jako zábava. Moje heslo při výuce je “Enjoy English”, nejde mi o to, nabušit do lidí kvanta informací, ale o to, aby byla na lekci pohoda, aby si klienti nepřipadali jak blbci a abychom se i zasmáli. Vytvářím bezpečné a příjemné prostředí.

A můj další poznatek? Jen chodit na kurz nikdy nestačí. Musíte pozvat jazyk do svého života. Vidím na klientech, kteří jdou svou vlastní cestou, kteří si našli to svoje, co je baví a obklopují se angličtinou ve svém životě, jak jsou jejich pokroky na úplně jiné úrovni než těch, kteří "jen" chodí do kurzu. 

Jazyky jsou na dlouho… je to proces… je to cesta… a jediný způsob, jak na této cestě vytrvat je tak, že vás to bude bavit a budete to dělat způsobem, který je pro vás osobně nejlepší.

Budu vám s radostí na této cestě průvodcem

Profesní předpoklady 

  • Cambridská zkouška CAE – Certificate of Advanced English
  • státní zkouška z obchodní angličtiny
  • Eurospeak I, II (The Bell School)
  • půlroční pracovní pobyt v Londýně
  • pracovní zkušenost s aktivní komunikací v angličtině s Evropskou komisí v Bruselu
  • kurz pro učitele angličtiny v Oxfordu "Creative teaching in the secondary and adult English language classroom"
  • další informace na mém profilu Linkedin 

Spolupráce a média

  • Nina English Hanáková byla pro mě obrovskou inspirací na počátku mé lektorské dráhy (a stále jí je) v tom, jak lze k výuce jazyků přistupovat srdcem, bez učebnic a školních lavic a s nadšením. Proto jsem také s nadšením přijala její pozvání na online webinář Jak (se) učit anglicky bez učebnic a záznam můžete zkouknout na Youtube zde

  • Lenka Suchomelová je lektorka češtiny pro cizince a ve svém projektu Czech Time inspiruje nejen ty, kteří se učí češtinu. Pozvala mě na rozhovor na její blog a vznikly z toho dva články, které si můžete přečíst tadytady. Odkrývám tam poměrně dost informací obsažených v praktickém průvodci Navigace k objevení vlastní cesty k jazykům

  • Michaela Skopalová z Alles Gute - Němčina s Míšou pořádala v lednu roku 2020 Online kongres pro samouky a učitele (nejen) němčiny a já jsem byla mezi pozvanými hosty spolu s takovými matadory jazykového vzdělávání jako jsou Broňa Sobotka nebo Lenka Dvořáková. Mé téma bylo učení podle studijního typu. Záznam kongresu je možno pořídit zde.   

 

 

 


  • Prague Morning je projekt největších anglicky psaných novin v Praze. Toto médium informuje nejen o dění v Praze, ale na jejich webu nebo fb stránce můžete sledovat aktuální informace z ČR v angličtině. A pomocí spolupráce s geniálně jednoduchou aplikací na učení slovíček Vocabulary Miner se mé tipy jak na jazyky (nejen) v karanténě - tzv. Desatero dostalo i na jejich stránky. Odkaz na článek v angličtině je k dispozici tady

  • "Jestli budou online lekce pohoda a nebo stres, záleží z velké míry na lektorovi. Ten má zkušenosti, umí jazyk, má pedagogické nadání, zapálení pro věc a v neposlední řadě by měl svým studentům trochu vidět do hlavy i chápat jejich reakce i chování. Není to úplně snadný koktejl k umíchání." Tak takto uvedli Digitální lektoři článek s názvem Pohoda jako základní předpoklad pro efektivní online učení jazyků, který jsem napsala na jejich blog. Pro mě je pohoda na lekci zásadní - jak ji zajistit i v online prostředí jsem si hlouběji uvědomila díky corona krizi a poznání z neurolanguage coaching ®.


  • S Míšou Skopalovou z Alles Gute - Němčina s Míšou jsem se spojila po roce znovu a natočily jsme rozhovor o tom, co je jazykový plán a jak si ho vytvořit. Rozhovor si můžete poslechnout zde. 


  • Klára Pirklová mě v březnu 2021 pozvala do její Facebookové skupiny Angličtina pro osobní rozvoj, kde jsem celý týden tvořila příspěvky k tématu jazykový plán, ve skupině je najdete pod #englishforyoursuccess.    

  • V roce 2021 jsem se stala součástí týmu Niny Hanákové, který pořádal několik celodenních workshopů pro jazykové lektorky na téma Jazykový koučink.  Představily jsme základní koučovací principy a rovnou umožnily jeho absolventkám vyzkoušet si koučovací rozhovory v praxi. 

  • Do mého online kurzu Jak se učit slovíčka se občas přihlásí i jazykoví lektoři a jedním z nich byla i lektorka němčiny Zuzana Link. Zuzka mě krátce potom v květnu 2022 pozvala na rozhovor na její fb stránku na téma Jak si pamatovat slovíčka jednou provždy. Záznam rozhovoru je k dispozici na Facebooku i na Youtube

  • Od roku 2022 šířím principy jazykového koučinku i mezi další lektory a učitele jazyků. Do své skupiny Lektori a učitelia detskej angličtiny mě pozvala na rozhovor Maria Marincakova Kudlacova. Tématem bylo právě představení základních koučovacích principů ve výuce jazyků a co nám to může ve spolupráci s klienty přinést. Ve skupině rozhovor najdete pod #INTERVIEW_LENKA_MÁLKOVÁ (PS: rozhovor je v angličtině). 

  • V roce 2023 jsem byla pozvaná jako řečník na největší online konferenci v jazykovém vzdělávání v ČR Učíme jazyky online od Kláry Pirklové. Můj příspěvek se jmenoval Nemotivovaní studenti mě nemůžou rozhodit. Sdílela jsem svou zkušenost s využitím koučovacích prvků při motivaci studentů i to, jak se změní energie vzájemné spolupráce při zapojení koučovacích principů a co vše má na motivaci vliv. Moje přednáška je k dispozici zde. 

  • V roce 2023 jsem přijala ještě další pozvánku k vystoupení na konferenci, tentokrát pro Asociaci učitelů češtiny jako cizího jazyka. Opět se jednalo o představení koučovacích prvků v rámci výuky jazyků a můj příspěvek se jmenoval Začněte se ptát.  

  • Jsem dlouholetou členkou Klubu úspěšných lektorek angličtiny a v rámci klubu jsem byla několikrát hostem webináře. Poslední webinář s názvem Language coaching is my life byl úžasným shrnutím mé cesty od lektorství angličtiny bez učebnic, k absolvování koučovacího kurzu a mých začátcích se zapojením koučinku s mými studenty, až k současnému rozšíření služeb, kdy principy jazykového koučinku předávám dalším lektorům a učitelům jazyků. Rozhovor vyjde veřejně v rámci podcastu Succesful women in ELT v nejbližší době (v angličtině).